Det närmar sig eksamen (tenta)

Om lite mindre än tre veckor har vi vår första tenta för terminen. Det är MKR mindre husdyr som är en av de mest omtalade kurserna på veterinärutbildningen i Köpenhamn. Superrolig men intensiv kurs! Känner att jag har nytta av mina tidigare erfarenhet av olika sjukdomar. Dels när jag arbetat på klinik, men allra främst alla åkommor mina egna djur har varit ut för. Min första boxer Bacco var ett riktigt "måndagsexemplar" så jag hade nästan klippkort hos veterinären när jag hade honom. Men oj vad jag lärde mig och jag var alltid "tvungen" att läsa på om allt han drabbades av, för att jag är ett extremt kontrollfreak. Skönt att det ger utdelning nu! :o) Älskade Bacco, det var tack vare honom som jag bestämde mig för att bli veterinär. Jag tröttnade på att råka ut för veterinärer som jag inte "klickade" med och på den vägen är det. 
 
Nu sitter jag på tåget hem till Sverige. Ser fram emot att träffa mina barn, min man och alla mina djur. I morgon blir det lite jobb på fm, sen blir det massa plugg och förhoppningsvis lite ridning också. :o)
 
Ha en fortsatt trevlig vecka!
Allmänt | |
#1 - - Cecilia:

Hej!
Tack för en härlig blogg och inspirerande blogg.
Jag har en fråga. Jag har läst att du har familj i Sverige (barn, man och djur). Hur fungerar det när du studerar i Danmnar? Åker du hem varje helg till dem eller hur ser det ut? Anledningen till att jag undrar är för att jag själv ska söka in till veterinärutbildningen i Köpenhamn nästa år. Jag har själv sambo och djur som kommer bo kvar hemma i Sverige.

Tack på förhand! :)

Vänliga hälsningar,
Cecilia Nyström

Svar: Hej!
Va roligt att du ska söka in till veterinärutbildningen i Köpenhamn och va kul att du tycker att jag inspirerar! :-) Ja, jag åker hem varje helg till min man och mina barn (ca 6 timmars tågresa enkel väg). Det har funkat bra under de åren jag pluggat i Köpenhamn, men jag vet att jag kommer behöva vara kvar ibland på helgerna framöver när vi har obligatorisk jour. Men det är ju inget problem med tanke på hur bra det har gått att lösa hittills! :-)
/Lotta
veterinarstuderande.blogg.se

#2 - - Cecilia:

Tack så jättemycket för ditt svar!
Det känns så skönt att höra att det fungerar för dig, för jag har "endast" två timmar till Köpenhamn, vilket känns som att då borde jag kunna få det att fungera också. Det är ju alltid lite nervöst när man vill följa sin dröm men inte kan ta familjen med sig. Men som sagt, du inspirerar och visar att allt går! :)

Tack!

Svar: Jo, jag förstår precis och det var jag också lite orolig för när jag skulle börja på KU. Men eftersom jag studerade i Slovakien innan jag blev antagen i Köpenhamn så var allting bättre än det (då var jag borta flera veckor i stöten). :-) Men du tänker att du ska bo i Köpenhamn, inte pendla från Sverige? För det finns det ju också dem som gör. :-) Har en kursare som bor utanför Hässleholm och en annan kursare som ett tag bodde i Helsingborg (men det var nog kanske inte helt optimalt).
veterinarstuderande.blogg.se

#3 - - Cecilia:

Ja det är klart, då blev ju Köpenhamn "nära" hem helt plötsligt :) Ja alltså det har varit min grundplan, men den har grundat sig mycket i att jag inte vet hur mycket tid man behöver lägga på att plugga tillsammans efter skoltid eller hur långa skoldagarna blir. Hur brukar era dagar se ut tidmässigt? Och är det mycket grupparbeten? Förstår att det klart kan skilja sig mycket beroende av vilken kurs man läser. :)

//Cecilia

Svar: Jag började ju i Köpenhamn på år 2, så jag kan bara uttala mig om år 2 och 3 (och lite på år 4), men då har det inte varit mycket grupparbeten. Ofta föreläsningar antingen förmiddag eller eftermiddag. Vissa kurser både för- och eftermiddag. Kursen jag har läst nu har varit praktiska övningar på förmiddagen och föreläsningar på eftermiddagen. Just nu är alla föreläsningar på distans - man kan ju hoppas att det blir så i framtiden också så att man kan välja om man vill sitta online eller vara på plats. :-) //Lotta
veterinarstuderande.blogg.se

#4 - - Cecilia:

Förlåt för alla frågor, men det känns så bra att kunna fråga någon som faktiskt gör det jag vill göra och även på den skolan jag vill gå på!
Men om jag är med så läste du år ett i Slovakien, och fick sen göra hela antagningsprocessen för att komma in i Köpenhamn, men när du väl var antagen så kunde du börja med de som gick andra året? Så du behövde inte läsa om år ett? Jag har nämligen varit inne på vad min plan b är om jag inte kommer in kommande år. Om jag även ska söka till Sverige eller i något annat land och gå där ett år. Men jag vill ju sen kunna läsa i Köpenhamn utan att behöva "gå om", om du förstår vad jag menar. :)

Tack så jättemycket för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor! :)

Svar: Du får fråga hur mycket du vill! :-)) Tror kanske det är lättare om jag förklarar på Messenger? Jag heter Lotta Samuelsson och på min profilbild har jag en tårta med en dansk flagga. :-)
veterinarstuderande.blogg.se

Upp