Att hitta boende i Köpenhamn

Att hitta boende i Köpenhamn är minst sagt en utmaning! Det är bostadsbrist och även om man är inneboende hos någon (vilket många är), så får man betala en hel del pengar. Det är inte ovanligt att personer betalar runt 5000 dkk för att bo inneboende i ett rum. Själv bor jag i en liten lägenhet som sitter ihop med min hyresvärds lägenhet. Det är en gemensam entré till själva huset, men så har jag en egen dörr in till mig och eget rum, kokvrå och toalett/dusch. Totalt bor jag på 26 kvm. Det räcker gott och väl till mig och särskilt eftersom jag åker hem till Sverige så ofta jag kan. Dock bor jag inte i Köpenhamn, utan i en förort till Köpenhamn. Jag har ca 14 km till universitet enkel väg och dit cyklar jag. Det tar ca en timma och det tar ungefär lika lång tid att pendla dit med tåg/buss.
Det finns olika sätt att leta bostad och mitt tips är att kika i olika Facebook-grupper, på DBA (danska Blocket) och såklart hos olika kollegier. Studentboenden är billigare, men man får ofta stå i kö under en ganska lång tid innan man blir erbjuden boende. Ett tips är Kollegiernas Kontor där man kan skriva in sig och ställa sig i kö.
Om man letar bostad privat (dvs inte studentboende), så ska man dock vara lite vaksam på vem man hyr av. Det finns en hel del "scammers" på bostadsmarknaden i Köpenhamn och mitt råd är att inte betala in någon handpenning utan att ha fått se boendet och sett bevis på att det är den personen som äger/hyr lägenheten som du är i kontakt med. Det finns många historier om personer som har betalat in handpenning till någon som utgett sig för att hyra ut en lägenhet och där det sen visat sig vara bluff och personen ifråga har förlorat alla sina pengar. 
Ett annat alternativ är att bosätta sig i Malmö. Det tar ca 30-40 minuter med tåg från Malmö C till Köpenhamn H och sen tar det ytterligare ca 10 minuter med buss till universitet. Man ska dock vara medveten om att det emellanåt är en del strul med tågen som ska köra över Öresundsbron och det kan ibland bli en del förseningar. Jag vet dock flera personer som pendlar och som ändå tycker att det fungerar ganska bra. 
 
Har du några specifika frågor om boende i Köpenhamn så skriv en kommentar så ska jag besvara ev. frågor så gott jag kan. :O)
Allmänt | |
Upp