Patologiövning igen

Idag hade vi patologiövning igen. Denna gången hade vi en häst och en kviga. Jag tillhörde den gruppen som obducerade hästen. När vi öppnade buken så upptäckte vi en gigantiskt stor tumör som utgick från mjälten. Jag hjälpte undervisaren att lägga upp den på bordet och den vägde säkert runt 15 kg. Det är väldigt intressant när man får se lite uppseendeväckande patologiska tillstånd på patologiundervisningen och man förundras verkligen över hur dessa uppkommer. 
 
Våra undervisare på de praktiska övningarna i patologi är verkligen toppen! Jag tjatar om det ofta, men jag är så galet tacksam över att få tillbringa min tid på en så framstående och professionell veterinärutbildning. Känns tryggt att ha det i rygget den dagen man får sin legitimation! :o)
 
Jag kom till Köpenhamn redan igår, eftersom jag hade praktisk övning idag på morgonen. Vi har praktiska övningar måndag-torsdag denna veckan, så på torsdag ska jag fara hem till mina fina barn och man igen. Fram tills dess blir det bortsett från de praktiska övningarna, även föreläsningar i special patologi och i besättnings- och folkhälsa. Den sistnämnda kursen tangerar ju mitt arbete på Jordbruksverket lite grann, så det känns skönt att ha lite kunskap och erfarenhet i bagaget. Idag pratade vi bland annat om olika typer av grishållningssystem och för- och nackdelar med dessa, MRSA och en hel del sjukdomar. Lyckligtvis nog så har vi ju väldigt lite problem med MRSA i Sverige. Man ser den betydligt oftare i Danmark. 
 
Nu har jag pluggat färdigt för ikväll så nu blir det lite tv innan det är dags att sova och ladda för en ny dag. Jag önskar er en härlig vecka!
Allmänt | |
Upp